De schaarste op de arbeidsmarkt zal de komende jaren toenemen omdat er structureel meer mensen afzwaaien dan bijkomen. Gevolg: het wordt moeilijker om mensen aan u te binden. Een goed werkgeversimago kan daarbij helpen. Net als een crisis. Wie nu durft te investeren in zijn imago hoeft straks minder hard te toeteren en kan gemakkelijker goede mensen binnenhalen als de vraag aantrekt. Daarbij betaalt u aanzienlijk minder voor media dan straks in goede tijden. En u valt meer op. Om de simpele reden dat u nu niet overschreeuwd wordt door concurrenten. Ook zonder budget kunt u werken aan uw imago, bijvoorbeeld door goed werkgeversschap. In moeilijke tijden leer je je vrienden kennen en komt iemand zijn ware aard naar boven. Dat geldt in feite ook voor werkgevers. Als het even tegenzit, hoe ga je dan met elkaar om? Werkgevers die open, eerlijk en fatsoenlijk met medewerkers omgaan, kunnen niet alleen op begrip rekenen maar maken ook uitstekende reclame voor zichzelf. Kansen genoeg dus om uzelf als werkgever te profileren. Ook in crisistijd.

Enkele tips:
- investeer nu als u budget heeft: het kost u minder en u valt meer op
- goed werkgeversschap is uitstekende reclame voor uzelf
- genereer free publicity, bijvoorbeeld met een leuke actie. Het levert u goodwill op
- hou uw vacaturesite bij. Potentiële nieuwe medewerkers zullen ongetwijfeld uw website bezoeken en ximede aan de hand daarvan besluiten om te solliciteren of niet
- kijk naar uw eigen organisatie en om u heen. Hoe doen anderen het en wat kan ik daar van leren?
- maak plannen voor de toekomst

<<terug